Skip to main content

Temze-alagút Tartalomjegyzék Tervezése A pajzs Az alagútláz Vízbetörések Sínek az alagútban Jegyzetek Navigációs menüellenőrizveé. sz. 51° 30′ 10″, ny. h. 0° 03′ 07″é. sz. 51° 30′ 10″, ny. h. 0° 03′ 07″The Thames TunnelAn Engineering Baptism: The Thames TunnelLetter from Sir Marc Isambard BruneleredetibőlA Duna alatt lesz a metrófúrás kritikus szakaszaThames TunnelBrunel's Thames TunnelThames TunnelBrunel, Sir Marc Isambard2401314087625645-5

Vasúti alagutakLondon közlekedése19. századi építmények


1843március 25-énalagútLondonTemze180518091824Marc Isambard BrunelChelseaBlackfriarsba1825Isambard Kingdom Brunelfúrópajzsok1818hajóférgekagyagban18261827május 18-ánbúvárharangban1828január 12-énBristolba186520051841Viktória királynő










(function()var node=document.getElementById("mw-dismissablenotice-anonplace");if(node)node.outerHTML="u003Cdiv class="mw-dismissable-notice"u003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-close"u003E[u003Ca tabindex="0" role="button"u003Eelrejtu003C/au003E]u003C/divu003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-body"u003Eu003Cdiv id="localNotice" lang="hu" dir="ltr"u003Eu003Cdiv style="padding:3px 10px 3px 10px; margin:10px; border:1px solid #b3b7ff; font-size:95%; text-align:center;"u003Enu003Cpu003Eu003Cbu003E2019. május 4-én (szombaton) u003Ca href="/wiki/Wikip%C3%A9dia:Wikital%C3%A1lkoz%C3%B3k/Budapest,_2019._m%C3%A1jus_4." title="Wikipédia:Wikitalálkozók/Budapest, 2019. május 4."u003Ewikipédistatalálkozótu003C/au003Eu003C/bu003E tartunk Budapesten, ahol szeretettel várunk!nu003C/pu003Enu003Chr style="background-color:#b3b7ff; margin:0 2em;" /u003Enu003Cpu003Eu003Cbu003Eu003Ca href="/wiki/Wikip%C3%A9dia:Wikital%C3%A1lkoz%C3%B3k/Wikit%C3%A1bor/2019" title="Wikipédia:Wikitalálkozók/Wikitábor/2019"u003EMegbeszélés az idei Wikitáborral kapcsolatbanu003C/au003E.u003C/bu003E Vegyél részt te is!nu003C/pu003Enu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003E";());




Temze-alagút




A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából








Ugrás a navigációhoz
Ugrás a kereséshez


















Temze-alagút
Az alagút 2005-ben
Az alagút 2005-ben
Funkció
Vasúti alagút
Teljes hosszúság406 m
Keresztezett akadály
Temze

Vasútvonal
East London line
Vágányok száma
2
Nyomtáv
1435 mm

Átadás ideje
1843
Tervező
Marc Isambard Brunel
Elhelyezkedése


Temze-alagút (London).mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz.keretespadding:3px;border:1px solid #ccc;margin:0.5em 0 0.8em 1.4em;background:#f9f9f9.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz.balrafloat:left;clear:left.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz.centerclear:both;margin-left:auto;margin-right:auto.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz.jobbrafloat:right;clear:right.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz .poziciosTerkepBelsoposition:relative;margin-left:auto;margin-right:auto.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz.keretes .poziciosTerkepBelsoborder:1px solid #ccc.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz .overlayposition:absolute;top:0;left:0.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz .captiontext-align:center;font-size:smaller.mw-parser-output .poziciosTerkepFeliratposition:absolute;z-index:2;height:0.mw-parser-output .poziciosTerkepFelirat.balrawidth:0.mw-parser-output .poziciosTerkepFelirat .markposition:absolute;text-align:center;line-height:0.mw-parser-output .poziciosTerkepFelirat .labelposition:absolute;text-align:center;line-height:110%.mw-parser-output .poziciosTerkepFelirat .label-lefttop:-0.5em;float:right;text-align:right.mw-parser-output .poziciosTerkepFelirat .label-rightposition:relative;top:-0.5em;text-align:left.mw-parser-output .poziciosTerkepFelirat .label>spanpadding:1px

Temze-alagút

Temze-alagút



Pozíció London térképén


é. sz. 51° 30′ 10″, ny. h. 0° 03′ 07″51.502777777778, -0.051944444444444Koordináták: é. sz. 51° 30′ 10″, ny. h. 0° 03′ 07″51.502777777778, -0.051944444444444

Commons

A Wikimédia Commons tartalmaz Temze-alagút témájú médiaállományokat.

Az 1843. március 25-én átadott Temze-alagút az első olyan alagút, amely a meder alatt köti össze egy folyó két partját.




Tartalomjegyzék





  • 1 Tervezése


  • 2 A pajzs


  • 3 Az alagútláz


  • 4 Vízbetörések


  • 5 Sínek az alagútban


  • 6 Jegyzetek




Tervezése


London délkeleti részén, Rotherhithe és Wapping között nem lehetett hidat építeni a Temze felett, mert zavarta volna a kikötők hajóforgalmát, de a két part közötti kapcsolat miatt nagy szükség lett volna rá. 1805-ben megalakult a Thames Archway Company, amely azt a célt tűzte ki maga elé, hogy alagúttal köti össze a folyó által elválasztott két városrészt. A társaság Richard Trevithick mérnököt bízta meg a kezdeti lépések felügyeletével. A tesztalagutat a korban szokásos módon építették: a kivájt szakaszt deszkákkal dúcolták alá. Ez azonban nem tartotta meg a meder alatti nedves és omladékony kőzetet, és a vízbetörések miatt a munkát abba kellett hagyni. A társaság 1809-ben feloszlott.[1] A Thames Archway Company kísérletéhez hasonló okok miatt fulladt kudarcba egy másik kezdeményezés is.[2]


1824-ben megalakult a Thames Tunnel Company, amely Marc Isambard Brunel francia származású mérnököt bízta meg az alagút megépítésével. Az építész Chelsea-ből Blackfriarsba költözött, hogy közel legyen az építkezéshez. A munkálatok 1825 márciusában kezdődtek a rotherhithe-i Szent Mária-templom közelében.


Az első téglát Marc Isambard Brunel, a másodikat fia, a mindössze 19 éves Isambard Kingdom Brunel, a viktoriánus kor későbbi legnagyobb építésze és mérnöke helyezte el.[2] A munkások először egy 15,24 méter átmérőjű, 12,8 méter magas téglahengert építettek egy vasgyűrűre, majd belülről elkezdték kiásni a földet. A gyűrű és az építmény a tégla súlyától szép lassan lesüllyedt a föld alá.[1] Ez a téglahenger lett az alagúthoz levezető akna.



A pajzs


Marc Isambard Brunel korszakos újítása az úgynevezett pajzselővájó, a mai modern fúrópajzsok elődje volt, amelyet 1818-ban szabadalmaztatott. A Temze-alagút építése során használt szerkezetet Henry Maudslay építette.[2] Brunel saját bevallása szerint a berendezés elvét a hajóférgek fafúrási technikájáról mintázta.[3]


A pajzselővájó a következő módon működött: présekkel előretoltak egy fogazott, téglalap alakú acéllemezt, amely akkora volt, mint a későbbi alagút átmérője. A munkások ennek a berendezésnek a védelmében kivájták az alagutat, a kitermelt földet és kőzetet pedig a felszínre hordták.[4][5] Amikor a megfelelő méretűre vájták a kőzetet, a pajzsot újra előbbre nyomták. A falazó munkások közvetlenül a berendezés mögött dolgoztak. Az elővájó három emeleten elhelyezett 36 cellából állt, mindegyikben egy munkás dolgozhatott. A berendezést mindig csak 11 és fél centiméterrel, egy téglányival tolták előbbre.[6]



Az alagútláz


Miután a téglahengerbe leengedték a pajzsot, megkezdődhetett a munka. Brunel a próbafúrások alapján úgy számított, hogy szilárd agyagban halad majd a berendezés, de kavics, homok és szennyezett víz ingatag elegyébe ütköztek, ami még veszélyesebbé tette a munkát. Az állandóan szivárgó víz megmérgezte az alagút levegőjét, és lázat, vakságot okozott; 1825 novemberében Marc Isambard Brunel is megbetegedett. 1826 áprilisában a rettentő körülmények miatt lemondott William Armstrong vezető mérnök, helyét a tervező alig húszéves fia vette át.[2]


Az ifjabbik Brunel bizonyítani akart, ezért szinte folyamatosan a mélyben volt, és rövid szunyókálásaihoz is csak egy kőműves pallót választott. Apja féltette az egészségét, ezért három segítőt nevezett ki mellé. Egyikük meghalt, a másik megvakult a bal szemére.[7] 1826 őszén a fiatal főmérnök is megbetegedett.



Vízbetörések




Az alagút, amikor még csak gyalogosok használták


Marc Isambard Brunel még nem ismerte a túlnyomásos alagútépítkezést, így nem tudta meggátolni, hogy a Temze többször is betörjön a munkaterületre. A folyó tizenegy alkalommal árasztotta el kisebb-nagyobb mértékben az alagutat.[5]


1827. május 18-án a víz betört az alagútba, és végighömpölygött benne. Szerencsére a munkásoknak maradt idejük, hogy elérjék a felszínre vezető aknát. Isambard Kingdom Brunel 24 órán belül ismét az alagútban volt egy búvárharangban, amelyet a West India Dock Company-től kölcsönöztek, hogy megvizsgálja a víz pusztítását. A lyukakat féléves munkával vasrudakkal és több ezer, agyaggal töltött zsákkal tömték be.


A vízbetörések ugyan lassították, de nem állították le teljesen a munkát, ugyanis a víz által vájt lyukakat minden alkalommal lezárták, majd a vizet kiszivattyúzták. Isambard Kingdom Brunel 1827 márciusában fényűző bankettet adott a készülő alagútban, hogy meggyőzze a kétkedő embereket a létesítmény biztonságáról.[7] Egy évvel később, 1828. január 12-én a fiatal mérnök majdnem meghalt egy vízbetörésben. Brunel éppen a pajzson állt, amikor a bezúduló víz elsodorta: az áradatban csúnyán megsérült a lába. Munkája ezzel véget is ért, Bristolba ment lábadozni.[1] A vízbetörés hat munkás életét követelte.[2]


1828-ban anyagi nehézségek és a vízbetörések következményei miatt hét évre felfüggesztették a munkálatokat. Amikor újrakezdték, a korábbinál nagyobb pajzsot használtak.



Sínek az alagútban




1870-ben már vonatokkal


A 11 méter széles, 7 méter magas, 406 méter hosszú alagút 18 év alatt készült el. A létesítmény a Temze szintje alatt 23 méterre húzódik, egy helyen mindössze négy méterrel halad a meder alatt.[6] Az átadás napján ötvenezer ember sétált át a Temze túlsó partjára, az első tíz héten pedig egymillióan tették meg ezt az utat fejenként egy pennyért. Ez az elképesztő szám akkor értékelhető igazán, ha tudjuk, hogy a korabeli Londonnak kétmillió lakosa volt.[8]


1865-ben az alagutat megvette az East London Railway Company vasúttársaság, és síneket fektetett le benne.[7] Ma évente 14 millióan utaznak keresztül rajta.[1]2005-ben felújították az alagutat, ekkor – 140 évvel a létesítmény eladása után – ismét meg lehetett tekinteni gyalogosan a viktoriánus kor mérnöki remekművét.


Az alagútban átadása után évente egyszer bazárt rendeztek, amelyen mutatványosok is felléptek, és tudományos bemutatók is voltak. A viktoriánus korban az alagutat a világ nyolcadik csodájának nevezték, de egyben hírhedt volt az árkádjai alatt magukat kínáló prostituáltjairól és a gyalogosokra leső tolvajokról is. Az alagútban szuveníreket is lehetett vásárolni.[7]


Marc Isambard Brunelt 1841-ben lovaggá ütötte Viktória királynő, aki maga is felkereste az alagutat.[9]



Jegyzetek



  1. abcd Brunel 200: The Thames Tunnel. (Hozzáférés: 2011. november 10.)


  2. abcde Engineering Timelines: An Engineering Baptism: The Thames Tunnel. (Hozzáférés: 2011. november 10.)


  3. National Maritime Museum: Letter from Sir Marc Isambard Brunel. [2011. augusztus 2-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2011. november 5.)


  4. Origo: A Duna alatt lesz a metrófúrás kritikus szakasza. (Hozzáférés: 2011. november 10.)


  5. ab A technika krónikája: A Brunel-alagút átvezet a Temze alatt, 228. oldal ISBN 963-7836-446


  6. ab IKBrunel: Thames Tunnel. (Hozzáférés: 2011. november 10.)


  7. abcd BBC: Brunel's Thames Tunnel. (Hozzáférés: 2011. november 10.)


  8. Brunel Museum: Thames Tunnel. (Hozzáférés: 2011. november 10.)


  9. Infoplease: Brunel, Sir Marc Isambard. (Hozzáférés: 2011. november 5.)




  • vasútVasútportál
    • összefoglaló, színes tartalomajánló lap








A lap eredeti címe: „https://hu.wikipedia.org/w/index.php?title=Temze-alagút&oldid=21211662”










Navigációs menü



























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.248","walltime":"0.340","ppvisitednodes":"value":2274,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":22590,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":4865,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":16,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":2,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":7704,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 261.508 1 -total"," 62.63% 163.781 1 Sablon:Alagút_infobox"," 20.41% 53.386 1 Sablon:Források"," 18.74% 49.014 2 Sablon:References"," 18.05% 47.193 13 Sablon:Wikidata"," 14.47% 37.833 1 Sablon:Infobox/Pozíciós_térkép"," 12.42% 32.469 1 Sablon:Infobox/Kép"," 11.45% 29.947 6 Sablon:Infobox/Kiegészített"," 8.83% 23.097 1 Sablon:Infobox/Commons"," 8.78% 22.960 8 Sablon:Cite_web"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.077","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":1923782,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1339","timestamp":"20190422232721","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":158,"wgHostname":"mw1252"););

Popular posts from this blog

Kamusi Yaliyomo Aina za kamusi | Muundo wa kamusi | Faida za kamusi | Dhima ya picha katika kamusi | Marejeo | Tazama pia | Viungo vya nje | UrambazajiKuhusu kamusiGo-SwahiliWiki-KamusiKamusi ya Kiswahili na Kiingerezakuihariri na kuongeza habari

SQL error code 1064 with creating Laravel foreign keysForeign key constraints: When to use ON UPDATE and ON DELETEDropping column with foreign key Laravel error: General error: 1025 Error on renameLaravel SQL Can't create tableLaravel Migration foreign key errorLaravel php artisan migrate:refresh giving a syntax errorSQLSTATE[42S01]: Base table or view already exists or Base table or view already exists: 1050 Tableerror in migrating laravel file to xampp serverSyntax error or access violation: 1064:syntax to use near 'unsigned not null, modelName varchar(191) not null, title varchar(191) not nLaravel cannot create new table field in mysqlLaravel 5.7:Last migration creates table but is not registered in the migration table

은진 송씨 목차 역사 본관 분파 인물 조선 왕실과의 인척 관계 집성촌 항렬자 인구 같이 보기 각주 둘러보기 메뉴은진 송씨세종실록 149권, 지리지 충청도 공주목 은진현