Temze-alagút Tartalomjegyzék Tervezése A pajzs Az alagútláz Vízbetörések Sínek az alagútban Jegyzetek Navigációs menüellenőrizveé. sz. 51° 30′ 10″, ny. h. 0° 03′ 07″é. sz. 51° 30′ 10″, ny. h. 0° 03′ 07″The Thames TunnelAn Engineering Baptism: The Thames TunnelLetter from Sir Marc Isambard BruneleredetibőlA Duna alatt lesz a metrófúrás kritikus szakaszaThames TunnelBrunel's Thames TunnelThames TunnelBrunel, Sir Marc Isambard2401314087625645-5
Vasúti alagutakLondon közlekedése19. századi építmények
1843március 25-énalagútLondonTemze180518091824Marc Isambard BrunelChelseaBlackfriarsba1825Isambard Kingdom Brunelfúrópajzsok1818hajóférgekagyagban18261827május 18-ánbúvárharangban1828január 12-énBristolba186520051841Viktória királynő
(function()var node=document.getElementById("mw-dismissablenotice-anonplace");if(node)node.outerHTML="u003Cdiv class="mw-dismissable-notice"u003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-close"u003E[u003Ca tabindex="0" role="button"u003Eelrejtu003C/au003E]u003C/divu003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-body"u003Eu003Cdiv id="localNotice" lang="hu" dir="ltr"u003Eu003Cdiv style="padding:3px 10px 3px 10px; margin:10px; border:1px solid #b3b7ff; font-size:95%; text-align:center;"u003Enu003Cpu003Eu003Cbu003E2019. május 4-én (szombaton) u003Ca href="/wiki/Wikip%C3%A9dia:Wikital%C3%A1lkoz%C3%B3k/Budapest,_2019._m%C3%A1jus_4." title="Wikipédia:Wikitalálkozók/Budapest, 2019. május 4."u003Ewikipédistatalálkozótu003C/au003Eu003C/bu003E tartunk Budapesten, ahol szeretettel várunk!nu003C/pu003Enu003Chr style="background-color:#b3b7ff; margin:0 2em;" /u003Enu003Cpu003Eu003Cbu003Eu003Ca href="/wiki/Wikip%C3%A9dia:Wikital%C3%A1lkoz%C3%B3k/Wikit%C3%A1bor/2019" title="Wikipédia:Wikitalálkozók/Wikitábor/2019"u003EMegbeszélés az idei Wikitáborral kapcsolatbanu003C/au003E.u003C/bu003E Vegyél részt te is!nu003C/pu003Enu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003E";());
Temze-alagút
Ugrás a navigációhoz
Ugrás a kereséshez
Temze-alagút | |
Az alagút 2005-ben | |
Funkció | Vasúti alagút |
Teljes hosszúság | 406 m |
Keresztezett akadály | Temze |
Vasútvonal | East London line |
Vágányok száma | 2 |
Nyomtáv | 1435 mm |
Átadás ideje | 1843 |
Tervező | Marc Isambard Brunel |
Elhelyezkedése | |
.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz.keretespadding:3px;border:1px solid #ccc;margin:0.5em 0 0.8em 1.4em;background:#f9f9f9.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz.balrafloat:left;clear:left.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz.centerclear:both;margin-left:auto;margin-right:auto.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz.jobbrafloat:right;clear:right.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz .poziciosTerkepBelsoposition:relative;margin-left:auto;margin-right:auto.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz.keretes .poziciosTerkepBelsoborder:1px solid #ccc.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz .overlayposition:absolute;top:0;left:0.mw-parser-output .poziciosTerkepDoboz .captiontext-align:center;font-size:smaller.mw-parser-output .poziciosTerkepFeliratposition:absolute;z-index:2;height:0.mw-parser-output .poziciosTerkepFelirat.balrawidth:0.mw-parser-output .poziciosTerkepFelirat .markposition:absolute;text-align:center;line-height:0.mw-parser-output .poziciosTerkepFelirat .labelposition:absolute;text-align:center;line-height:110%.mw-parser-output .poziciosTerkepFelirat .label-lefttop:-0.5em;float:right;text-align:right.mw-parser-output .poziciosTerkepFelirat .label-rightposition:relative;top:-0.5em;text-align:left.mw-parser-output .poziciosTerkepFelirat .label>spanpadding:1px Temze-alagút | |
é. sz. 51° 30′ 10″, ny. h. 0° 03′ 07″51.502777777778, -0.051944444444444Koordináták: é. sz. 51° 30′ 10″, ny. h. 0° 03′ 07″51.502777777778, -0.051944444444444 | |
A Wikimédia Commons tartalmaz Temze-alagút témájú médiaállományokat. |
Az 1843. március 25-én átadott Temze-alagút az első olyan alagút, amely a meder alatt köti össze egy folyó két partját.
Tartalomjegyzék
1 Tervezése
2 A pajzs
3 Az alagútláz
4 Vízbetörések
5 Sínek az alagútban
6 Jegyzetek
Tervezése
London délkeleti részén, Rotherhithe és Wapping között nem lehetett hidat építeni a Temze felett, mert zavarta volna a kikötők hajóforgalmát, de a két part közötti kapcsolat miatt nagy szükség lett volna rá. 1805-ben megalakult a Thames Archway Company, amely azt a célt tűzte ki maga elé, hogy alagúttal köti össze a folyó által elválasztott két városrészt. A társaság Richard Trevithick mérnököt bízta meg a kezdeti lépések felügyeletével. A tesztalagutat a korban szokásos módon építették: a kivájt szakaszt deszkákkal dúcolták alá. Ez azonban nem tartotta meg a meder alatti nedves és omladékony kőzetet, és a vízbetörések miatt a munkát abba kellett hagyni. A társaság 1809-ben feloszlott.[1] A Thames Archway Company kísérletéhez hasonló okok miatt fulladt kudarcba egy másik kezdeményezés is.[2]
1824-ben megalakult a Thames Tunnel Company, amely Marc Isambard Brunel francia származású mérnököt bízta meg az alagút megépítésével. Az építész Chelsea-ből Blackfriarsba költözött, hogy közel legyen az építkezéshez. A munkálatok 1825 márciusában kezdődtek a rotherhithe-i Szent Mária-templom közelében.
Az első téglát Marc Isambard Brunel, a másodikat fia, a mindössze 19 éves Isambard Kingdom Brunel, a viktoriánus kor későbbi legnagyobb építésze és mérnöke helyezte el.[2] A munkások először egy 15,24 méter átmérőjű, 12,8 méter magas téglahengert építettek egy vasgyűrűre, majd belülről elkezdték kiásni a földet. A gyűrű és az építmény a tégla súlyától szép lassan lesüllyedt a föld alá.[1] Ez a téglahenger lett az alagúthoz levezető akna.
A pajzs
Marc Isambard Brunel korszakos újítása az úgynevezett pajzselővájó, a mai modern fúrópajzsok elődje volt, amelyet 1818-ban szabadalmaztatott. A Temze-alagút építése során használt szerkezetet Henry Maudslay építette.[2] Brunel saját bevallása szerint a berendezés elvét a hajóférgek fafúrási technikájáról mintázta.[3]
A pajzselővájó a következő módon működött: présekkel előretoltak egy fogazott, téglalap alakú acéllemezt, amely akkora volt, mint a későbbi alagút átmérője. A munkások ennek a berendezésnek a védelmében kivájták az alagutat, a kitermelt földet és kőzetet pedig a felszínre hordták.[4][5] Amikor a megfelelő méretűre vájták a kőzetet, a pajzsot újra előbbre nyomták. A falazó munkások közvetlenül a berendezés mögött dolgoztak. Az elővájó három emeleten elhelyezett 36 cellából állt, mindegyikben egy munkás dolgozhatott. A berendezést mindig csak 11 és fél centiméterrel, egy téglányival tolták előbbre.[6]
Az alagútláz
Miután a téglahengerbe leengedték a pajzsot, megkezdődhetett a munka. Brunel a próbafúrások alapján úgy számított, hogy szilárd agyagban halad majd a berendezés, de kavics, homok és szennyezett víz ingatag elegyébe ütköztek, ami még veszélyesebbé tette a munkát. Az állandóan szivárgó víz megmérgezte az alagút levegőjét, és lázat, vakságot okozott; 1825 novemberében Marc Isambard Brunel is megbetegedett. 1826 áprilisában a rettentő körülmények miatt lemondott William Armstrong vezető mérnök, helyét a tervező alig húszéves fia vette át.[2]
Az ifjabbik Brunel bizonyítani akart, ezért szinte folyamatosan a mélyben volt, és rövid szunyókálásaihoz is csak egy kőműves pallót választott. Apja féltette az egészségét, ezért három segítőt nevezett ki mellé. Egyikük meghalt, a másik megvakult a bal szemére.[7] 1826 őszén a fiatal főmérnök is megbetegedett.
Vízbetörések
Marc Isambard Brunel még nem ismerte a túlnyomásos alagútépítkezést, így nem tudta meggátolni, hogy a Temze többször is betörjön a munkaterületre. A folyó tizenegy alkalommal árasztotta el kisebb-nagyobb mértékben az alagutat.[5]
1827. május 18-án a víz betört az alagútba, és végighömpölygött benne. Szerencsére a munkásoknak maradt idejük, hogy elérjék a felszínre vezető aknát. Isambard Kingdom Brunel 24 órán belül ismét az alagútban volt egy búvárharangban, amelyet a West India Dock Company-től kölcsönöztek, hogy megvizsgálja a víz pusztítását. A lyukakat féléves munkával vasrudakkal és több ezer, agyaggal töltött zsákkal tömték be.
A vízbetörések ugyan lassították, de nem állították le teljesen a munkát, ugyanis a víz által vájt lyukakat minden alkalommal lezárták, majd a vizet kiszivattyúzták. Isambard Kingdom Brunel 1827 márciusában fényűző bankettet adott a készülő alagútban, hogy meggyőzze a kétkedő embereket a létesítmény biztonságáról.[7] Egy évvel később, 1828. január 12-én a fiatal mérnök majdnem meghalt egy vízbetörésben. Brunel éppen a pajzson állt, amikor a bezúduló víz elsodorta: az áradatban csúnyán megsérült a lába. Munkája ezzel véget is ért, Bristolba ment lábadozni.[1] A vízbetörés hat munkás életét követelte.[2]
1828-ban anyagi nehézségek és a vízbetörések következményei miatt hét évre felfüggesztették a munkálatokat. Amikor újrakezdték, a korábbinál nagyobb pajzsot használtak.
Sínek az alagútban
A 11 méter széles, 7 méter magas, 406 méter hosszú alagút 18 év alatt készült el. A létesítmény a Temze szintje alatt 23 méterre húzódik, egy helyen mindössze négy méterrel halad a meder alatt.[6] Az átadás napján ötvenezer ember sétált át a Temze túlsó partjára, az első tíz héten pedig egymillióan tették meg ezt az utat fejenként egy pennyért. Ez az elképesztő szám akkor értékelhető igazán, ha tudjuk, hogy a korabeli Londonnak kétmillió lakosa volt.[8]
1865-ben az alagutat megvette az East London Railway Company vasúttársaság, és síneket fektetett le benne.[7] Ma évente 14 millióan utaznak keresztül rajta.[1]2005-ben felújították az alagutat, ekkor – 140 évvel a létesítmény eladása után – ismét meg lehetett tekinteni gyalogosan a viktoriánus kor mérnöki remekművét.
Az alagútban átadása után évente egyszer bazárt rendeztek, amelyen mutatványosok is felléptek, és tudományos bemutatók is voltak. A viktoriánus korban az alagutat a világ nyolcadik csodájának nevezték, de egyben hírhedt volt az árkádjai alatt magukat kínáló prostituáltjairól és a gyalogosokra leső tolvajokról is. Az alagútban szuveníreket is lehetett vásárolni.[7]
Marc Isambard Brunelt 1841-ben lovaggá ütötte Viktória királynő, aki maga is felkereste az alagutat.[9]
Jegyzetek
↑ abcd Brunel 200: The Thames Tunnel. (Hozzáférés: 2011. november 10.)
↑ abcde Engineering Timelines: An Engineering Baptism: The Thames Tunnel. (Hozzáférés: 2011. november 10.)
↑ National Maritime Museum: Letter from Sir Marc Isambard Brunel. [2011. augusztus 2-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2011. november 5.)
↑ Origo: A Duna alatt lesz a metrófúrás kritikus szakasza. (Hozzáférés: 2011. november 10.)
↑ ab A technika krónikája: A Brunel-alagút átvezet a Temze alatt, 228. oldal ISBN 963-7836-446
↑ ab IKBrunel: Thames Tunnel. (Hozzáférés: 2011. november 10.)
↑ abcd BBC: Brunel's Thames Tunnel. (Hozzáférés: 2011. november 10.)
↑ Brunel Museum: Thames Tunnel. (Hozzáférés: 2011. november 10.)
↑ Infoplease: Brunel, Sir Marc Isambard. (Hozzáférés: 2011. november 5.)
|
Kategória:
- Vasúti alagutak
- London közlekedése
- 19. századi építmények
(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.248","walltime":"0.340","ppvisitednodes":"value":2274,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":22590,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":4865,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":16,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":2,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":7704,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 261.508 1 -total"," 62.63% 163.781 1 Sablon:Alagút_infobox"," 20.41% 53.386 1 Sablon:Források"," 18.74% 49.014 2 Sablon:References"," 18.05% 47.193 13 Sablon:Wikidata"," 14.47% 37.833 1 Sablon:Infobox/Pozíciós_térkép"," 12.42% 32.469 1 Sablon:Infobox/Kép"," 11.45% 29.947 6 Sablon:Infobox/Kiegészített"," 8.83% 23.097 1 Sablon:Infobox/Commons"," 8.78% 22.960 8 Sablon:Cite_web"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.077","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":1923782,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1339","timestamp":"20190422232721","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":158,"wgHostname":"mw1252"););